۱۳۹۲ اردیبهشت ۲۳, دوشنبه

سخن نخست


انجمن اجتماعی و فرهنگی مردم پنجاب، ضمن اینكه یك نهاد و سازمان كاملاً مستقل و بدون وابستگی حزبی و سیاسی است، تلاش می كند در راستای نهادینه كردن ارزشهای مدنی و فعالیتهای جمعی هدفمند، مسئولیت پذیری رادر جامعه تقویت و تبلیغ كند.
مسئولیت پذیری درابعاد گوناگون و در لایه ها و صنوف مختلف و متفاوت اجتماعی، امری است كه از یك سو روند زندگی جمعی را پایا و پویا می سازد و از سویی هم با رقابتی ساختن فرایند پیشرفت، انكشاف و تغییرات، در حوزه های زندگی فردی و جمعی، فرهنگ تلاش و كوشش را بنیاد نهاده و روند تغییرات و تحولات اجتماعی را سالم و هدفمند می کند.

انجمن اجتماعی و فرهنگی مردم پنجاب، با توجه به اهداف و فلسفه وجودی اش مصمم است در راستای تحقق اصل مسئولیت پذیری، سهم لازم و مقدور به توان خود را به طرق مختلف ایفا نماید.انتشار "سیمای دایزنگی" یكی از گامهایی است كه در راستای اهداف انجمن برداشته می شود و سهمگیری اعضای آن در عرصه های فرهنگی و اجتماعی را به نمایش می گذارد.
سیمای دایزنگی، آنچنانكه از نامش پیداست، می كوشد با نشر اخبار و رویدادها و همچنان با تحلیل ها و تبصره ها بر رویدادها و اتفاقاتی كه زندگی مردم ما را متأثر می سازند، سهم خویش را جهت تنویر افكار عامه، روشن شدن ذهنیت ها و تأمین حق دسترسی شهروندان به اطلاعات و معلومات ادا نماید.
 این نشریه مطابق به خط مشی نشراتی خویش متعهد است تا اصول و معیارهای قانونی واخلاق رسانه ای را مراعات نموده، در پرتوارزشهای ملی، دینی وآداب و سنتهای پسندیده و نیكوی اجتماعی فعالیت كند. ما متعهد به نشر آراء و افکار مختلف بوده و با توجه به اهداف خود در این مسیر از انتشار نقد و نظر مثبت و سازنده نه تنها مانع نمی شویم بلكه با توجه به میزان سازندگی و راهگشایی نظرات و پیشنهادات گوناگون از آنها به گرمی استقبال می كنیم.
سیمای دایزنگی، با درك شرایط حساس و وضعیت نه چندان رضایت بخش امنیتی، اقتصادی و سیاسی كشور، می كوشد به نشر مطالب و موضوعاتی اولویت بدهد كه زخمهای كهنه و دردهای امروز را مرحم باشند و روند ملت سازی و دولت سازی را ممد واقع شود.
سیمای دایزنگی، با درك اهمیت و نقشی كه انتقادات و اعتراضات در روند مردمی شدن نظام های سیاسی دارند و می توانند مانع خودكامگی و استبداد گردند، از استفاده معقول و منطفی آن بهره خواهند جست، اما هرگز زوایای مثبت و سالم مسئولین و ادارات دولتی و نهادهای همكارش را نادیده نخواهند گرفت و با استفاده از ادبیات سالم و سازنده انتقاد، به عنوان بخشی از رسالت فرهنگی، اجتماعی و نشراتی خویش تلاش خواهند كرد تا مردم و مسئولین را بیشتر به زندگی و روند موجود امیدوار سازند.
سیمای دایزنگی، میراث دار فرهنگ قوم و مردمان بزرگی است كه تاریخ درخشانی در تعاملات اجتماعی و سلامت فکر و همدیگر پذیری داشته اند.
دایزنگی، تنها آنگونه كه در برخی منابع تاریخی آمده، مناطقی چون یكه ولنگ، ورس، پنجاب، لعل و سرجنگل و بخشهایی از شهرستان فعلی نیست؛ دایزنگی علاوه بر محدوده وسیع جغرافیایی خویش، یك فرهنگ اصیل است، فرهنگی كه در آن ویژگی ها و خصوصیات عمیق انسانی و عقلانی نهفته است.
اما ناملایمات زمانه و تحولات نامیمون و شوم روزگار باعث شده تا ما شاهد کمرنگ شدن فرهنگ وافتخارات این سرزمین در سطور و صفحات تاریخی باشیم.
سیمای دایزنگی می كوشد علاوه بر بیان آنچه امروز در سیمای ما نقش می افتد، با گذشته خود نیز پیوند زده و به آن بطور شایسته بپردازد تا باشد شكوه و عظمت تاریخی هزارستان از این زاویه بیشتر و بهتر جستجو گردد.
در این هدف و در این راه دست همه را می فشاریم.

۱ نظر:

  1. امیدوارم که این انجمن فرهنگی و اجتماعی برای مردم ولسوالی پنجاب فراتر از تبلیغات و فراتر از محدودیت های سمتی و حزبی و قومی باشند. در ضمن امیدوارم که در مورد اشخاص کلیدی و موسس این انجمن نیز معلومات مکمل بدهید و هم چنان از زمان و مکان جلسات خویش نیز معلومات بدهید و اجنداء های جلسات خویش را نیز پیش از پیش در سیمای بامیان منتشر سازید و برای کسانی که به جلسات شما دسترسی ندارند نیز فرصت مهیا سازید تا آنلاین بتواند در جلسات اشتراک نمایند. تشکر

    پاسخحذف